שפכים חקלאיים – הצגת הבעיה

תהליך הטיפול בתשטיפים המכילים חומרי הדברה מתחיל מאיסוף התשטיפים בצורה מסודרת אל מיכל איסוף תחתי או עילי (בהתאם לתנאי השטח).

התשטיפים הם מי השטיפה בהם נשטפים מיכלי מטוסי הריסוס (או הטרקטורים) והם מכילים שאריות חומרי הדברה, חומרים אורגניים או כימיים המלווים את החומר הפעיל וכן חומרי ניקוי (כמו סבון או סודה קאוסטית) המשמשים לניקוי המטוס.

התשטיפים בסופו של דבר מכילים ערב רב של חומרים שונים. לא תמיד אנחנו יודעים מה הם החומרים הללו שכן עלולות להיווצר ריאקציות בין החומרים השונים וליצור חומרים אחרים או שהחומרים מתפרקים לתוצרי ביניים שונים.

ההתיחסות לטיפול היא על כן לפרמטר ה- COD. (Chemical Oxygen Demand)

ה- COD הכללי של התשטיפים מגיע בדרך כלל עד  4,000 ppm

לפעמים ה- COD  גבוה יותר שכן יש חומרי הדברה שמתלווים להם חומרים ביולוגיים המעלים את העומס האורגני של השפכים. תשטיפים אלה צריכים לעתים לעבור טיפול מקדים.

מטרת הטיפול במתקן "סנטינל" היא להוריד את ה- COD עד מתחת ל- 2,000 ppm שזה היום התקן להזרמה לביוב העירוני. בסופו של הטיפול שאנו מציעים יורד ה- COD אף ל: 1,500 ppm  ופחות.

פרמטרים נוספים להצלחת הטיפול ב"סנטינל"

הפרמטר החשוב ביותר להצלחת הטיפול הוא רעילות התשטיפים המטופלים. כיוון שהמים המטופלים מוזרמים לביוב העירוני והם עלולים להכיל חומרי הדברה שיפגעו במיקרו פלורה הטבעית של המט"שים (מתקני טיפול שפכים עירוניים). יש להקפיד להוריד את רעילות התשטיפים למינימום.

בדיקת שאריות חומרי הדברה היא בדיקה יקרה ועל כן אנו עוקבים אחרי הצלחת הטיפול במדד COD.

את השאריות של חומרי ההדברה בודקים אחת לתקופה על פי הנדרש על דגימה מורכבת.

פרמטרים נוספים הנמדדים בטיפול הם: pH, ריכוזי מלחים שונים כמו כלורידים, סולפטים, סודיום, BOD, ולעתים אף סריקת מתכות   ב- ICP.